Sök:

Sökresultat:

114 Uppsatser om Nyfiken pć partiledare - Sida 1 av 8

?Du Àr partiledare (?) men inte minst en helt vanlig mÀnniska? En studie av partiledarnas framtrÀdanden i Nyfiken pÄ partiledaren.

Title: ?Du Àr partiledare (?) men inte minst en helt vanlig mÀnniska? ? En studie av partiledarnas framtrÀdanden i Nyfiken pÄ partiledaren.Authors: Marcus Alakangas and Martin RidderstolpeSubject: Undergraduate research paper in journalism studies, Dept. of journalism, media and communication (JMG) Gothenburg UniversityTerm: Spring 2014Supervisor: Mats Ekström, JMG, Gothenburg UniversityPurpose: Our main purpose is to examine whether there is a pattern of similarities to which the Swedish party leaders adapt to in their narratives and presentation of self in the television show Nyfiken pÄ partiledaren.Method: Etnographic Content AnalysisProcedure: The first part of all eight episodes was transcribed and analyzed from the perspective that the interviewee is doing a presentation of self.Results: There are tendencies that the party leaders adapt to similar patterns in their narratives and presentation of self. The main aspect of that is in the way they portrait themselves as ordinary persons that people can relate to. Another aspect is that the narratives they put forth are in coherence with their political views.

Strategisk internprissÀttning. Konsten att göra prissÀttning och tillÀmpning av agentteori i TeliaSonera och Ericsson.

Uppsatsen studerar de fotografiska bilder fo?resta?llande Alliansen och de Ro?dgro?na, samt dess enskilda partiledare, som fra?n 2010-08-19 till 2010-09-19 publicerades i Go?teborgs-Posten samt Hallandsposten. Syftet a?r att klassificera varje enskild bild som gynnande, missgynnande eller neutral.Teorin utga?r ifra?n klassisk kommunikationsteori. Vidare diskuteras bildens betydelse, verklighetsgestaltning samt medias demokratiska uppdrag, semiotik, retorik och ansiktsuttryck.Metoden a?r en kvantitativ och kvalitativ inneha?llsanalys.

Budgetlös styrning ? Vilka fördelar ser Svenska Handelsbanken med en budgetlös styrning.

Uppsatsen studerar de fotografiska bilder fo?resta?llande Alliansen och de Ro?dgro?na, samt dess enskilda partiledare, som fra?n 2010-08-19 till 2010-09-19 publicerades i Go?teborgs-Posten samt Hallandsposten. Syftet a?r att klassificera varje enskild bild som gynnande, missgynnande eller neutral.Teorin utga?r ifra?n klassisk kommunikationsteori. Vidare diskuteras bildens betydelse, verklighetsgestaltning samt medias demokratiska uppdrag, semiotik, retorik och ansiktsuttryck.Metoden a?r en kvantitativ och kvalitativ inneha?llsanalys.

VÀgen till övertygelse : en retorisk studie av partiledare i partiledardebatter

VÄrt syfte med denna studie var att förstÄ fenomenet retorik som partiledare anvÀnder sig av i partiledardebatter i Sveriges riksdag. För att klarlÀgga fenomenet har vi utgÄtt frÄn teorierna, övertygningsmedel och parteslÀran. Vi har sedan jÀmfört vÄrt empiriska resultat med vÄra teoretiska utgÄngspunkter.Vi har valt att anvÀnda oss av en kvalitativ ansats med en hermeneutisk inriktning och jÀmfört en fallstudie genom att utföra retorikanalyser med tvÄ svenska partiledare som underöskningsobjekt, Fredrik reinfeldt och Mona Sahlin. Valet föll pÄ dessa dÄ de Àr partiledare för de tvÄ största partierna i Sverige, Moderaterna och Socialdemokraterna. VÄra analysresultat visar att de bÄda följer den retoriska arbetsprocessen men de nyttjar den inte till fullo.

Kvinnliga individer, manliga politiker En kvantitativ studie om valrörelsen 2014

Titel: Kvinnor individer, manliga politiker. En kvantitativ studie om valrörelsen 2014 Författare: Erik Svensson och Anders Karlsson Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap C-uppsats, MK032G, Hösttermin 2014Antal ord: 9 001Problemformulering: I Sverige Àr medierna den viktigaste informationskÀllan för att ta till sig information om politik och samhÀllsfrÄgor. Medierna har sÄledes en stor makt över hur mÀnniskor uppfattar samhÀllet och politik. Nyhetsrapporteringen Àr dÀrför viktig inför ett val dÄ vÀljarna ska ta stÀllning och utrycka sina Äsikter i och med att valdagen Àr demokratins högtid. Massmedia rapporterar exceptionellt mycket kring en valrörelse.

Fler Àn tusen ord : En bildanalys av regeringsalternativen och dess partifo?retra?dare i Go?teborgs-Posten & Hallandsposten en ma?nad fo?re riksdagsvalet 2010

Uppsatsen studerar de fotografiska bilder fo?resta?llande Alliansen och de Ro?dgro?na, samt dess enskilda partiledare, som fra?n 2010-08-19 till 2010-09-19 publicerades i Go?teborgs-Posten samt Hallandsposten. Syftet a?r att klassificera varje enskild bild som gynnande, missgynnande eller neutral.Teorin utga?r ifra?n klassisk kommunikationsteori. Vidare diskuteras bildens betydelse, verklighetsgestaltning samt medias demokratiska uppdrag, semiotik, retorik och ansiktsuttryck.Metoden a?r en kvantitativ och kvalitativ inneha?llsanalys.

Stridshingsten frĂ„n TĂ€by vs. en mycket skicklig partiledare? : FramstĂ€llning av Reinfeldt och Åkesson i svenska tidningar innan valet 2014.

Uppsatsens syfte Ă€r att undersöka hur SDs och Moderaternas partiledare framstĂ€lldes i tvĂ„ svenska tidningar, Dagens Nyheter och Aftonbladet, under tvĂ„ veckor innan valdagen 2014 och om tidningarnas bilder av politikerna var neutrala eller vĂ€rderades dem antingen positivt eller negativt sĂ„ att lĂ€sarnas sympatier skulle vara med eller emot politiker i frĂ„ga. Med Jesper StrömbĂ€cks resonemang om mediernas makt i dagens samhĂ€lle som ramen för undersökningen kom jag fram till slutsatser att valresultatet 2014 stĂ€mmer mycket överens med tidningarnas framstĂ€llningar av Reinfeldt och Åkesson samt med opinionsmĂ€tningar som tidningarna rapporterade om innan valet. Även om det fanns olikheter mellan Aftonbladets och DNs framstĂ€llning av Reinfeldt och Åkesson var bĂ„da tidningarna eniga om att framstĂ€lla Moderaterna som ?valets största förlorare? och SD som ?valets största vinnare?. BĂ„da tidningarna var eniga i att Fredrik Reinfeldts uppdrag som statsminister Ă€r snart avslutat och att Stefan Löfven Ă€r den man som kan bli Sveriges statsminister. Åkesson i sin tur framstĂ€lls som ?en mycket skicklig partiledare? och han ?kan efter valet fĂ„ en vĂ„gmĂ€starposition med stort inflytande över svensk politik?.

Lantisen som blev partiledare och nÀringsminister : - en analys av hur Maud Olofsson gestaltas i medierna

Titel: Lantisen som blev partiledare och nÀringsminister ? en analys av hur Maud Olofsson gestaltas i mediernaFörfattare: Anna AnderssonSyfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur kvinnliga politiker gestaltas i medierna. Detta med Maud Olofsson som exempel.Metod: Hermeneutisk metod samt kritisk diskursanalys.Teori: Gestaltningsteori samt teori kring politisk kommunikation och genusteori.Material: 31 nyhetsartiklar i dagstidningar som ges ut i de tre storstÀderna, Stockholm, Göteborg och Malmö frÄn Ären 2001, 2004-2006 samt 2009-2011.Huvudslutsatser: Mediernas gestaltning av Maud Olofsson utgÄr ifrÄn stereotypa bilder av hur hon som kvinna inom politiken förvÀntas vara. Maud Olofsson gestaltas i medierna utifrÄn tre olika stereotyper; bondmora, husmoder och jÀrnlady. DÄ medierna Àr en viktig arena för politisk kommunikation Àr det av vikt att Àven titta pÄ den politiska kommunikationens system utifrÄn ett genusperspektiv.Universitet: Medie- och kommunikationsvetenskap, LinnéuniversitetetNyckelord: Gestaltning, Politisk kommunikation, Medier, Genusperspektiv, Maud Olofsson.

?Vi Àr och förblir sociala demokrater? En ideologianalytisk undersökning av första maj-tal anförda av socialdemokratiska partiledare 1955-2005

Detta arbete Àr en ideologianalytisk undersökning av tal anförda pÄ första maj under perioden 1955-2005 av svenska socialdemokartiska partiledare tillika statsministrar. Syftet har varit att undersöka om det gÄr att skönja en historisk förÀndring i specifika begrepps betydelse samt olika innebörd i begreppen beroende pÄ vem som har uttalat dem. Begreppen som har stÄtt i fokus Àr demokrati, jÀmlikhet, framtid och den svenska socialdemokratin. UtifrÄn ideologianalytisk teori har jag studerat begreppen utifrÄn tre dimensioner. Genom att stÀlla frÄgorna ?vilken verklighet talas det om?? och ?vem erkÀnner denna verklighetsbeskrivning?? till materialet har en djupare betydelse Àn det faktiska som uttalats analyserats fram. Analysen visar att det tydligt gÄr att se flera olika möjligheter att föra en diskussion kring de specifika begreppen genom att de kontextualiseras olika frÄn Är till Är.

Genusaspekter eller partipolitik? : Hur partiledarna framstÀlldes i valrörelsen innan riksdagsvalet 2014

Syftet med den hÀ?r uppsatsen À?r att undersö?ka huruvida det finns skillnader vad gÀller utrymme och framstÀ?llningen av partiledarna i Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet under en mÄnad före det svenska riksdagsvalet 2014. Vi har ocksÄ undersökt om skillnaderna beror pÄ könstillhörighet eller partitillhörighet. Som grund för undersökningen ligger en kvantitativ innehÄllsanalys. Materialet bestÄr av 540 artiklar och 565 tillhörande bilder.

Det Àr insidan som rÀknas En kvalitativ innehÄllsanalys om svenska partiledare pÄ valaffischer 2010

Titel: Det Ă€r insidan som rĂ€knas.Författare: Henrik Åberg.Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs Universitet.Handledare: Nicklas HĂ„kansson.Sidantal: 55 inklusive bilaga.Antal ord: 20,739.Syfte: Att undersöka hur svenska partiledare framstĂ€lldes visuellt pĂ„ valaffischer i samband med riksdagsvalet 2010.Metod: Kvalitativ innehĂ„llsanalys av text och bild pĂ„ valaffischer.Material: Sex valaffischer med partiledare frĂ„n 2010. En av vardera av följande; Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, VĂ€nsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet.Huvudresultat: Studien har visat att partiledarna fick mycket plats pĂ„ valaffischerna och att partiledarna aktivt utförde nĂ„got i bilderna. Partiledarna framstĂ€lldes i sammanhang dĂ€r omgivning och bildtext tillsammans skapade ett övergripande budskap. Partiledarnas personliga egenskaper var mĂ„nga och skilde sig en hel del mellan de olika affischerna. Det fanns dĂ€remot ett tydligt fokus pĂ„ ledaregenskaper och sĂ€rskilt pĂ„ egenskaper som styrka och kompetens.

Partiledarbytets utveckling ? En studie om stabilitet och responsivitet

Allt mer ljus, frÄn sÄvÀl medier som vÀljare, flyttas enligt mÄnga frÄn det politiska partiet till den individuella partiledaren. Medierna anpassar den politiska bevakningen efter TV-mediet och vÀljaren orkar inte lÀngre engagera sig i politiska partier och sÄledes gÄr utvecklingen mot det presidentiella systemen dÀr poltiken framstÀlls som en tÀvlan mellan partiledarkanditater. Partiledaren bör med denna logik ha blivit en allt viktigare poltitisk spelare. UtifrÄn den utgÄngspunkten Àmnar den hÀr uppsatsen undersöker utvecklingen av fenomenet partiledarbyten i svensk politik sedan 1945. Uppsatsen Àr uppdelad i tre delar.

Kaffebaristan och EU-parlamentarikern : Hur svenska dagspresstidningar gestaltade Annie Lööf och Jonas Sjöstedt i samband med deras tilltrÀde som partiledare

Syftet med denna uppsats Àr att fylla en kunskapslucka och bidra med ett nytt perspektiv till forskningen kring hur kvinnliga och manliga politiker gestaltas i medier. MÄlet Àr att undersöka hur Annie Lööf och Jonas Sjöstedt gestaltades i svenska dagspresstidningar, en vecka innan och tvÄ veckor efter deras tilltrÀde som partiledare. Uppsatsens problemformuleringen lyder:Vilka likheter och skillnader finns i den journalistiska gestaltningen av Centerpartiets Annie Lööf och VÀnsterpartiets Jonas Sjöstedt i Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan, en vecka innan och tvÄ veckor efter respektives tilltrÀde som partiledare? För att ge svar pÄ problemformuleringen har jag gjort en fallstudie som bestÄr av en kvalitativ innehÄllsanalys samt en kompletterande kvantitativ innehÄllsanalys. Materialet för innehÄllsanalysen Àr faktabaserade artiklar frÄn Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan, en vecka innan deras tilltrÀde som partiledare till och med tvÄ veckor efter tilltrÀdet.

Partiledarbyten och vÀljarsympatier: En studie av partiledarbytens effekter pÄ vÀljarnas partievalueringar i Sverige under Ären 1995-2009

Uppsatsen bygger pÄ ett resonemang om att partiers nÀrhet och avstÄnd till varandra Àr förÀnderliga. Uppsatsens primÀra syfte Àr att undersöka om byte av partiledare i Sveriges riksdagspartier genererar större förÀndringar i vÀljarnas avstÄndsuppfattningar till partierna Àn annars. Uppsatsen avser ocksÄ att mÀta om partiledarbytens förÀndringar Àr positiva eller negativa och om förÀndringarna skiljer sig Ät för ideologiskt nÀrstÄende partier.Undersökningen genomförs med hjÀlp av statistisk analys av vÀljarnas partievalueringar. Det empiriska materialet utgörs av SOM-undersökningarna under Ären 1995-2009. AvstÄndsuppfattningar operationaliseras genom vÀljarnas partievalueringar, alltsÄ frÄgan om ogillande/gillande av de politiska partierna.Uppsatsens resultat visar att byte av partiledare har inneburit nÄgot ökade förÀndringar i vÀljarnas avstÄndsuppfattningar.

FÄngade i blÄsvÀder : En semiotisk bildanalys med utgÄngspunkt i genusperspektivet av hur HÄkan Juholt och Mona Sahlin visuellt framstÀlldes i media i samband med politiska affÀrer.

Bilder Àr bland det första som fÄngar tidningslÀsarens uppmÀrksamhet och forskning visar att bilder i högre grad Àn den skrivna texten drar till sig uppmÀrksamhet. DÀrav kan bilden av en politiker som framstÀlls pÄ ett ofördelaktigt sÀtt i pressbilder pÄverka publikens uppfattning av denne. I sin tur pÄverkas hur vi som vÀljare tar stÀllning till dennes politik, dÄ vÀljare tar stÀllning i politiska frÄgor ur det som ligger nÀrmast i minnet. En fotografs bilder kan aldrig vara helt objektiva avbildningar eftersom fotografen vÀljer bildvinkel och avgör i vilket ögonblick bilden tas, dock anses bilder som starka bevis. Bilden blir en slags bekrÀftelse av att en hÀndelse Àgt rum nÀr lÀsaren inte sjÀlv kunnat nÀrvara pÄ plats.VÄrt syfte med denna studie var att genom semiotiska bildanalyser av bilderna som publicerats i Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet undersöka den visuella framstÀllningen av Socialdemokraternas partiledare HÄkan Juholt och partiets tidigare ledare Mona Sahlin.

1 NĂ€sta sida ->